*ראשית– הנחיות של משרד הבריאות כשהתינוק ישן אין להשכיבו על הבטן אלא רק על הגב! אולם כשהתינוק עירני, וישנה השגחה מלאה של ההורה עליו, חשוב להשכיבו על הבטן בכל הזדמנות שניתן, עוד מיומו הראשון.

למה בכלל צריך להשכיב תינוק על הבטן?

שכיבה על הבטן הינה הבסיס להתפתחות תקינה של השלבים ההתפתחותיים הבאים (הרמת הראש, התהפכות, זחילה, ישיבה, עמידה הליכה), וכשתינוק לא 'מתורגל' לשכב על הבטן, עלולים להופיע לו עיכובים בשלבי ההתפתחות הללו.

בנוסף, כשתינוק שוכב על הבטן, שדה הראייה שלו מתרחב , והאיזור החדש שנגלה לעינו מעניין אותו, וזה מדרבן אותו להזדקף בכדי לראות עוד.

שכיבה על הבטן גם עוזרת מאוד לשחרור ולהקלה בכאבי הגזים, היות וישנו לחץ על מערכת העיכול וכן להרפייה של שרירי הבטן.

למה קשה להם לשכב על הבטן?

בחודשים הראשונים ראשו של התינוק גדול וכבד יחסית לגופו , לכן קשה לו להרים את ראשו וזה מצריך ממנו תרגול.
סיבה נוספת היא שכיבה מרובה על הגב, גורמת להעמסה על השלד והשרירים, היא 'מיישרת' את הגב, בו בזמן ששכיבה על הבטן מכופפת את הגב (כמו בתנוחת ערסול) וכשנניח תינוק על הבטן, כשהוא רגיל לשכב על הגב, יהיה לו מאוד לא נעים, כי הוא לא מורגל לתנוחה הזאת, כואב לו באיזור בית החזה.

כיצד נוכל לעזור לתינוק לשכב על הבטן?

ראשית – לא נתרגל את השכיבה על הבטן כשהתינוק בוכה, גופו מתוח ודרוך ואנו רוצים להביאו לשכיבה על הבטן ברגיעה ולחווית הצלחה.
שכיבה על הבטן הראשונית רצוי מאוד שתהיה על החזה ההורה, הקירבה אליו, חום גופו של ההורה והקול יקל על התינוק ויקנה לו תחושת ביטחון , לכן דברו איתו, שירו לו.
כשהתינוק שוכב על הגב

  • נטפח ונשפשף את איזור בית החזה והבטן במטרה לחמם ולשחרר את האיזורים המוחזקים הללו.
  • נחזיק את ירכי התינוק ונשחק בהקפצות את האגן קלות על הקרקע ובסיבובי אגן מצד לצד.

בשכיבה על הבטן

  • נטפח קלות על איזור השכמות בכדי ליצור הרפייה באיזור זה.
  • נגרה את שרירי זוקפי הגב ע"י העברת האצבעות והציפורניים לאורך שרירי הזוקפים, אנו רוצים ליצור לתינוק צמרמורת עדינה שתוביל אותו להזדקפות. אפשרי ורצוי לעשות את זה על עור חשוף.
  • בנוסף, כשהתינוק על הבטן, נרד לגובה רצפה, נדבר ונשחק עימו.

כאשר התינוק כבר מתחיל להרגיש בנוח בשכיבה על הבטן, ניתן להניח מגבת מגולגלת מתחת לבית השחי והחזה, דבר אשר יעודד אותו להרים את גופו ולהושיט את ידיו קדימה, כדאי גם להניח מולו צעצוע, דבר שידרבן אותו לשלוח ידיים קדימה, וזה גם מחזק את שרירי הגב וחגורת הכתפיים ומפתח את תנועות היד.

וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר