ויסות חושי מהו?

הפרעה/לקות בעיבוד הוויסות החושי – SPD‏ – Sensory Processing Disorder
החושים הינם הבסיס המקשר ביננו לבין העולם. עיבוד חושי קורה כאשר המידע שנשלח אל מוחנו מכל אחד מהחושים שלנו – מעובד. מוחנו אומר לנו איך זה מרגיש, איך זה נראה, איך זה נשמע או איזה טעם וריח יש לזה וכו'. ‏תחושת החוש הינה סובייקטיבית, לא תמיד נחווה את אותו החוש כפי שאדם אחר חש אותו.

אתם מכירים את הילד שאינו סובל שיגעו בו? נרתע מפעילויות פיזיות? מוחק נשיקות מהלחי? הנמנע ממגע עם מרקמים כגון; צבעי גואש, חול, בוץ, דבק וכו', ילד הסובל מאוד מטיקטים (תווית) על גבי החולצה? חייב לרוב גרביים ללא תפרים כי התפר שם משגע אותו? או לחלופין ילד שמתגושש כל הזמן? נתקל ונופל באופן תכוף? ילד תנועתי יתר על המידה? ילד שלוחש כל הזמן? שומע מוסיקה בקול רם?

  • כל אותן מופעים שתוארו לעיל קשורים לנושא ויסות חושי, שבו יש שני כיוונים "יתר רגישות" (שבע) – בהם נראה שתגובת הילד תהיה חדה ומהירה, מנקודת מבטינו תראה כתגובה חריגה לעוצמת הגירוי החושי שאליה נחשף הילד.
ויסות חושי

וכיצד זה יראה בסביבת הגן ובביה"ס ?
עבודה ומגע עם חומרים שונים הינו חלק ניכר מהפעילות היומיומית. ילד בבי"ס, בעל רגישות יתר למגע, יחווה תסכול רב כשמתקרבים אליו (אולי גם חרדה חברתית) הוא חווה את גבולות גופו במרחק רב יותר מהמציאות, יתבודד ויהיה במתח (stress) תמידי פן יגעו בו ויפרו את החומה אותה הוא בונה, אשר מגנה עליו מהסביבה החיצונית., ילד זה יהיה בעל צורך בשליטה, הילד לא יהיה פנוי כלל ללמידה אלא יהיה עסוק בהגנה תמידית.

  • ומהצד השני; ניתן למצוא מקרים של "חסר ברגישות" (רעב) – חוסר זה מתאפיין בצורך עז לחוות פעילויות אקסטרימיות על מנת לספק את גופו בחסך הרגישות שיש לו בחוש מסוים.

וכיצד זה יראה בסביבת הגן ובביה"ס ?
לרב האימפולסיביות או התפקוד של ילדים בעלי חסר גירוי חושי עלול ליצור פגיעה עצמית או בילדים אחרים ולעתים יהיו הילדים ה"בעייתיים" בכיתה/בגן, יתויגו כילדים עם "קוצים בטוסיק" בשל פעילות יתר, קופצניות, תזזיתיות וכו'.

במידה ורגישויות אלו אינן משפיעות על איכות חיי היומיום, אין צורך לטפל בהן. אולם, ברגע שרגישות היתר או החסר בתחומים שונים מפרה ומשבשת את איכות החיים – הן של הילד, של הוריו ושל הסובבים אותו – יש לטפל בה. ‏לרוב, ילדים עם ליקויים בוויסות חושי יתקשו להסתגל לשינויים ולמעברים, הם מוסחים בקלות, תמיד ירצו להיות בשליטה וידעו להרגיע את עצמם בדרכים שונות.

מערכת החינוך

חשוב להבין כי מערכת החינוך אינה ערוכה לאבחן ולאתר את הילדים בעלי ההפרעות בוויסות החושי וכן, אינה מכשירה גננות ומורים במסגרת זו בכדי לאפשר להם לאתר ולתרגם את החסר או היתר בויסות החושי ובכך לעיתים אף עושה עוול לילד ולמשפחתו ע"י קטלוג הילד כילד היפראקטיבי עם בעיות קשב וריכוז, חולמניים ולא מקשיבים, אלימים וכו'. כל זה עלול להוביל לדימוי עצמי נמוך, בעיות מוטוריות, חוסר פניות ללמידה – השפעות שליליות על הישגים לימודיים.

אז מה עושים ?

הבעיה והקושי קיימים ו‏במקרים אלו, בעבודה בגישה זו, תאובחן ותאותר שורש הבעיה ונבנה תהליך למידה ותיקון. הטיפול יעשה ע"י חשיפה איטית והדרגתית למגוון סוגי פעילויות בתחומים שונים, בהתאם למקור וסוג הקושי, הילד יחווה בהדרגתיות חוויות של הצלחה ויכולת שליטה במצב ועם הזמן יהיה ניתן לראות התקדמות ושיפור במצב.

פנו אליי

לפרטים נוספים: 054-8119359

או שילחו לי מס' טלפון ואחזור אליכם:

פנו אליי