במה עוזרת הגישה?
הגישה הנוירו התפתחותית תפקודית בוחנת את הגורמים ההתפתחותיים והתחושתיים, אשר ברוב המקרים הם הגורמים לתופעות שאותן אנו רואים.
תהליך האבחון הנוירו התפתחותי
חשוב לציין כי מטרת האבחון היא מציאת שורש הגורם לקושי, לא במתן כותרת כלשהי לבעיה או תיוג (לדוג': דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה וכו'.) וכן גם בניית תוכנית טיפולית מתאימה המטפלת בחוסר האיזון של המערכות התחושתיות והתפקודיות.
באבחון אני מזמנת את הילד למספר התנסויות הנוגעים בתחומים שונים ומגוונים, בונים קשר ואמון ועובדים לפי תוכנית פעילות מתוכננת. אופי ביצועה או אי ביצועה של הפעילות מספקת לי אינפורמציה וממקדת אותי בקושי של הילד ובאיזה תחום הילד זקוק לחיזוק במטרה לשפר את התפקוד החלקי או הלקוי.
חשוב לציין שלא מדובר באבחון אשר בוחן רמת משכל של הילד אלא פעילויות הנוגעות ביכולת ויסות חושית, כישורים ולקויות למידה בתחום ממוקד בהתאם לפניית ההורה או בית הספר.
על מה אנו עוברים באיבחון?
- אופן כתיבה והעתקת צורות
- בדיקת דומיננטיות
- כמויות, ספירה ומנייה
מושגי חשבון רצף שפה ומושגי זמן
- התמצאות במרחב
- תפיסה חזותית
- קואורדינציה
- מוטוריקה עדינה
- מוטוריקה גסה
- חציית קו אמצע
- הצלבות
- זיכרון שמיעתי
- זיכרון קינסטטי
- טונוס שרירים
- מעקבי עיניים ועוד.
בנוסף אנו נבחן תחום הוויסות התחושתי, באם קיימת רגישות יתר או רגישות חסר בכל אחד מהתחומים הבאים:
- וסטיבולרי
- מגע – פרופריוצפטיבי (מגע עמוק- תחושה המתקבלת מהגידים, שרירים, מפרקים), טקטילי (מגע עדין ע"פ העור)
- ריחי
- שמיעתי
- ראייה
- טעם
דוח מסכם
בסוף האבחון ניתן להורה דוח המסכם את התצפיות שנעשו ומציף היכן קיים קושי, כיצד הילד ביצע משימות שונות.
לאחר הדוח המסכם ניתנת להורים אפשרויות שונות לטיפול:
- תוכנית תרגול ביתית – ניתנת להורים תוכנית מפורטת אודות התרגילים השונים שיש לתרגלם בבית על מנת להשיג שיפור.
- תוכנית תרגול וטיפול בסטודיו – תוכנית טיפולית המבוססת על תרגילים שונים העובדים על אותן נקודות בהן נצפה הקושי.