נקודות מרכזיות בגישה?

הגישה עוסקת בחקירה ופרוק לתפקודים וכישורים ברורים הנדרשים בקרב ילדים לתפקודם והטמעתם בסביבת מערכת החינוך והן ברובד הרגשי, החושי והתיפקודי. האבחון נעשה במטרה למצוא את הדרך ליישום הפוטנציאל של הילד ושיפור לימוד או קושי קיים.
מקור הגישה בהבנה שתיוג הוא כישלון מראש ולכן מרכז העיסוק הוא במציאת הקושי והמקור לקושי ולעזור לילד לסגל ביצוע ויישום נכון של הפוטנציאל שלו.
המטרה ע"פ הגישה להגיע לאיזון ויסות חושי ושקט מוטורי ע"י הדרכת ילדים באמצעות פעילויות המאתגרות את יכולתם.

מה זה NDFA?

הגישה הנוירו-התפתחותית תפקודית Neuro Developmental Functional Approach פותחה ע"י הפסיכולוגים ההתפתחותיים ג'ודי רבינוביץ ורמי כץ- מוביל הגישה ,והיא יושמה לראשונה לפני כ-30 שנים והיום היא מופעלת בגנים ובבתי ספר הפועלים על פי הגישה בהצלחה, במרכזי הורות שונים ובקליניקות פרטיות ברחבי הארץ. הגישה עוסקת ומטפלת בעיבוד וויסות-חושי, לקויות למידה , קשב וריכוז, היפראקטיביות, תפקודי תנועה ועוד.
על פי הגישה, חווית ההתפתחות התקינה של הילד מותנית בהתפתחות מוטורית וחושית תקינה. מערכות אלו הינן הבסיס ליצירת קשרים חברתיים, רגשיים ולרכישת מיומנויות לימודיות ומושגים בסיסיים.

כגישה התפתחותית – היא מתייחסת הגישה לילד כאל יצור דינמי ומתפתח, הרוכש כישורים שונים במהלך שנות חייו (הצלבה, חציית קו אמצע, בידול וכו'), תפקודים אלו נבנים אחד על גבי השני, ובמידה ותפקוד מסוים שנרכש השתבש עלולה להיווצר בעיה מוטורית וחושית שעלולה להוביל ללקות למידה, בעיית קשב וריכוז, בעיה התנהגותית /חברתית/ רגשית ועוד…

כגישה תפקודית – היא נמנעת מלתייג קושי מסוים (דיסלקציה, היפראקטיביות, דיסקלקוליה…) אלא חוקרת מהיכן נובע הקושי,מהו התפקוד או הכישור הלא תקין שעליו נבנה הקושי, מחפשת אחר שורש הבעיה ובו מטפלת.

לסיכום – הגישה בעצם מובילה למקור בו טמונה הבעיה ומאפשרת להגדיר מהן הסיבות האמיתיות הגורמות לילד לקשיים שונים ;בלימודים, לתזזיות ,לבעיות התנהגות , בעיות חברתיות ועוד.

ויסות חושי

מהו ויסות חושי? כיצד הוא בא לידי ביטוי? מה התרומה שלו לכישורי למידה ולהתפתחות הילד? ומה הקשר שלו לתחום? קראו את המידע על ויסות חושי ותוכלו לקבל מידע נוסף על הנושא הזה.

מוטוריקה עדינה

מערכת זו המשויכת לכף היד אחראית על נושאים נוספים כמו תאום יד עיניים, תיאום תנועה ואחיזה ועוד. המערכת חיונית וחשובה לתפקוד יום יומי כמו; אחיזת עיפרון, תלישת נייר, צחצוח שיניים, אחיזת כוס וכד'. קראו את המידע על מוטוריקה עדינה ותוכלו לקבל מידע נוסף על הנושא הזה.

מעקבי עיניים

כשאנחנו שומעים את המושג אנחנו לא מבינים מה בקושי. כמבוגרים זה נראה קל אך לילד שהתרגל לסביבת גן עם הרבה גירויים וחוסר מיקוד כשמרכז פעילות העיניים היא חיפוש יכול מצוא עצמו מתקשה ללא תרגול ליפול על משימה כמו לשבת מול לוח ולהעתיק אותיות. משולבים פה אומנם אלמנטים ותיפקודים רבים כמו מיקוד, תיאום יד עין, הצלבות ועוד אך הפעולה הפשוטה של מעקב עיניים בין הלוח לדף עם מיקוד ומרחקים שונים זו פעולה שעלולה לחלק מהילדים להפוך להפרעה בכיתה במקרה אחד או לילד עם ביטחון עצמי או תחושת כישלון בקצה השני. תרגול יכול להיות כלי מכין מצוין שיביא את הילד למיקוד פשוט במשימה שהיא להעתיק מהלוח אות חדשה ולא להתעסק בקושי תפקודי או תפקוד לקוי (תפקוד שנבנה לא טוב).


גישה הנוירו-התפתחותית תפקודית עוקבת אחר הרצף ההתפתחותי של תפקודיו השונים של הילד ומאתרת את סוגי ההתנסויות החיוניים להתפתחותו.
התהליך האבחוני: לפני התחלה של תהליך טיפולי מתבצע אבחון המתפרש על פני כמה פגישות. באבחון מאותרים התפקודים המוקדמים אשר גורמים ללקויות ולבעיות השונות (טיפול בכל אותן ההערות הנשמעות מהמורה או מהגננת -הילד חולמני…הילד קופצני…הילד מתפרץ… או לחילופין תיוגים שכבר התבססו "הילד היפראקטיבי" "יש לו דיסלקציה" "לילד יש בעיות קשב וריכוז" )… ועל בסיס כך נבנת תוכנית טיפולית שבה אנו מתמקדים בשורש הבעיה ולא בסימפטומים החיצוניים. לדוג' לא מלמדים ילד עם קושי בקריאה, כתיבה והעתקה מהלוח, לא מלמדים את הילד לקרוא אלא עוזרים לו לחזק את מיומנות הקריאה באמצעות משחקים ופעילויות שונות.

מפת הגעה

ליצירת קשר, שיחת ייעוץ והכוונה ניתן ליצור קשר בטופס זה.

או במספר טלפון 054-8119359

מפת הגעה