במהלך החודש הראשון לחייו, התינוק יצא לאוויר העולם ומתחילח להסתגל לעולם, מה שמצריך ממנו הרבה משאבים ומאמצים.

ברחם התינוק היה עטוף בדפנות הרחם, שהה במי השפיר החמימים והנעימים, לא היה צריך לבקש למזון, הכל ניתן לו באופן מיידי ותמידי.

כעת, כוח הכבידה משפיע עליו, כבר אין לו מה שיעטוף אותו ויתחום לו את גבולות הגוף וכשמשהו מציק לו (רעב, עייפות, חיתול מלא, חולי וכו') הוא מביע זאת בבכי.

תינוק עד גיל 6 שבועות מוגדר תחת המושג "טרימסטר רביעי", בדיוק כשם שאנו סופרות הריון לפי טרימסטרים.

כאמור, אין לתינוק את המגע האינסופי שעטף אותו ברחם, לכן ההורים יהיו אלו שצריכים לספק לו את המגע הזה. המגע יכול לבוא במספר אופנים; הרמה ועירסול על הידיים, נשיאה במנשא בד בתנוחת עירסול ועיסוי תינוקות (קראו על עיסוי תינוקות), שגם מאוד מקל על כאבי הגזים בקרב התינוקות, ישנה חוסר בשלות של המנגנונים השומרים על ויסות חום וקור הגוף שלהם ולכן חשוב מאוד לשמור על חום גופם מבחינת לבוש מה וכמה להלביש? מה שנוח לכם ועוד שכבה אחת. טמפרטורת החדר צריכה להיות בין 22-24 מעלות. וטמפרטורת המים במקלחת כ37 מעלות. ניתן גם למדוד זאת באמצעות המרפק, אם המים נעימים לכם אז הם נעימים גם לתינוק.

מגיל לידה עד 3 חודשים תינוק צריך לישון 16-18 שעות במהלך היממה למעט תינוקות שיחוו קשיי שינה איתם ניתן לעבוד על הקניית הרגלי שינה ושיטות שונות.

החושים המפותחים:
ראייה – תינוקות רואים צבעים אולם קל להם לראות ניגודי צבעים בצורה טובה יותר. מומלץ לשים ספרוני שחור-לבן-אדום בעגלה או במרחק של 20-30 ס"מ מראשם. עם הזמן הם גם יכירו ויזהו את תווי הפנים של הדמות המטפלת בהם. ישנה שכיחות גבוהה לפזילה בקרב תינוקות, שחולפת מעצמה עד גיל 3 חודשים לערך, וזאת בשל העובדה ששרירי העיניים שלהם חלשים עדיין וישנה אי בשלות של יכולת מיקוד הראייה.

שמיעה – תינוקות מזהים את הקול של האמא בצורה טובה, היות ושהו ברחם 9 חודשים (פלוס מינוס) וזה הקול שהיו מורגלים לשמוע. חשוב לדבר עם התינוק, לשיר לו בזמני ערות. לא להתבלבל, הם מבינים לפני שהם מסוגלים להביע זאת מילולית.

מגע – הוא צורך בסיסי קיומי עבור התינוק. בדיוק כשם שחמצן, מזון ושינה חשובים לתינוק. לכן חשוב מאוד לגעת בתינוק (קראו על חשיבות המגע בקרב תינוקות וגם מגע בחיי תינוק) דבר שתורם להתפתחות התינוק בתחום הריגשי, קוגנטיבי, תורם לפיתוח מערכת חיסונית טובה יותר, מעורר ומבסס את הקירבה בין ההורה לתינוק. רפלקסים איתם נולד התינוק מטרתם להגן עליו ולעזור לו לשרוד מחוץ לרחם.

רפלקס מורו – הרפלקס בו אנו נראה את התינוק נבהל ולרוב מתעורר ממנו. זהו רפלקס הישרדותי, כדי לצמצם את אפקט רפלקס זה ניתן להשתמש בטכניקות עיטוף תינוק, או שמיכת עיטוף. רפלקס זה נעלם עד גיל 6 חודשים.

רפלקס היניקה – כשניגע בלחי התינוק או יפנה את הראש שלו ויפתח פיו לינוק. גם כשנוגעים בפניו של התינוק ומעוררים גירוי תחושתי ישנו חיוך רפלקסיבי.

רפלקס החיפוש – בו התינוק מחפש ומוצא את פיטמת האם כבר מיד אחרי הלידה.

רפלקס הסייף – כשהתינוק שוכב על הגב, ראשו מוטה שמאלה, יד שמאל מושטת לצד שמאל ויד ימין מקופלת לכיוון כתף ימין (ולכיוון שני). הרפלקס יתפוגג אחרי גיל 4 חודשים.

רפלקס הלפיתה – התינוק מחזיק את האצבע של ההורה בחוזקה, כך הוא מרגיש בטוח יותר. ניתן להשתמש ברפלקס זה בהלבשה, ובאמבטיה, היות וזה מקנה לתינוק תחושת ביטחון ורוגע.

אם כהורה עלו לך שאלות בנושא או דאגות בנוגע להתפתחות תינוקך תמיד ניתן להתייעץ עימי על מנת לקבל הדרכה והכוונה במטרה לעזור לך בגידול תינוקך בלב שקט.

וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר