האם חווית פעם חיבור עם תינוקך, אף על פי שהוא עדיין לא יכול לדבר? מחקר חדש מראה שיכולת זו, הידועה גם בשמות אחרים כמו "על אותו אורך גל," עשויה להימצא בפעילות המוחית שלכם. צוות חוקרים מאוניברסיטת פרינסטון ערך מחקר ראשון מסוגו, עוסק באופן שבו מוחות של תינוקות ומבוגרים מקושרים במהלך משחקים טבעי, ומצא דמיון מדיד בפעילות העצבית שלהם. פעילות המוח של תינוקות ומבוגרים עלתה וירדה יחד כאשר הם שחקו יחדיו או חלקו יצירת תוך קשר עין. המחקר נערך במעבדת התינוקות של פרינסטון, שם חוקרים באוניברסיטה מחקרים איך תינוקות מתמודדים עם תופעות חזותיות, תקשורת והבנה של העולם.

פיאצזה ושותפיה לכתיבה — ליאת הזנפרץ, חוקרת עמיתה ב-PNI; אורי חסון, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח; וקייסי לו-ויליאמס, פרופסור לפסיכולוגיה – הניחו שיש לסנכרון העצבי הזה השלכות חשובות על התפתחות חברתית ולמידת שפה.

הניסוי התחלק לשני חלקים. בחלק אחד, המבוגר התמקם ליד הילד ובילה חמש דקות בתקשורת ישירה עמו – משחק בצעצועים, שר שירי ילדים או קורא סיפור. בחלק השני, המבוגר הסתובב וסיפר סיפור למבוגר אחר בזמן שהילד שיחק בשקט עם ההורה.

בעת ביצוע הניתוח של הנתונים, החוקרים גילו שבמהלך התקשורת פנים אל פנים, המוח של התינוקות הסתנכרן מול מוחו של המבוגר בכמה אזורים הידועים במידה רבה בהבנה העמוקה של העולם – אולי כדי לעזור לילדים לפענח את המשמעות הרחבה של סיפור או לספק תשובות לשאלות של המבוגר.

במקרה בו המבוגר פנה למבוגר אחר והתינוק לא היה בקשר עין עם המבוגר, ההבנה הרחבה של התינוק נעלמה.

תוצאות המחקר התאימו את ההיפך של הציפיות של החוקרים, ולא פחות חשוב, הן הכילו מספר הפתעות. לדוגמה, הצימוד החזק ביותר התרחש בקליפת המוח הקדם-מצחית, המעורבת בלמידה, תכנון ותפקוד ניהולי, שנחשבת בעבר כאבלתי מפותחת למדי בשלבי הינקות.

"נפתחנו להפתעה כאשר גילינו שמוח התינוק במקרים רבים "מוביל" את המוח של המבוגר למשך מספר שניות, רמז שתינוקות לא רק מקבלים קלט באופן פסיבי, אלא אולי גם נוגעים במבוגרים ומפענחים אותם לדבר הבא שיהיה רלוונטי: אילו צעצועים לשחק איתם, אילו מילים לאמר", אמר קייסי לו-ויליאמס, מנהל שותף למעבדת התינוקות בפרינסטון.

"במהלך התקשורת, יתכן שהמבוגר והתינוק יוצרים לולאת משוב", הוסיפה פיאזה. "במילים אחרות, נראה שמוחו של המבוגר מזהה מתי התינוקות יחייכו, מוחו של התינוקות ישמיע לו מתי המבוגר ישתמש יותר ב'דיבור תינוקי', וששני המוחות יתייחסו לקשר העין המשותף ולתשומת לב משותפת לצעצועים. כלומר, כאשר תינוק ומבוגר משחקים יחד, המוחות שלהם משפיעים אחד על השני בדרכים דינמיות".

הגישה הדו-מוחית הזו בתחום מדעי המוח עשויה לפתוח דלתות להבנת האופן שבו תינוקות מתמודדים עם תופעות ראות, תקשורת והבנה של העולם במהלך הינקות חגיגית, וכן לכיצד מחנכים יכולים לשפר את דרכי ההוראה שלהם על מנת להתאים אותן למוחות המשתנים של ילדיהם.

החוקרים ממשיכים לחקור כיצד הצימוד העצבי הזה משפיע על למידת השפה המוקדמת של ילדים בגן.

מכאן חשוב לומר שאנחנו משחקים עם הילדים שלנו זה לא רק משחק, זה למידה, הכשרה תקשורתית ויותר מזה, זה עיצוב התודעה שלהם למשמעויות רחבות יותר . אז שחקו, תיהנו, תלמדו ותפנקו את עצמכם ואת הקטנים בזמן איכות יחד.

וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר