אני לא יודעת אם זה צירוף מקרים, אבל לאחרונה הגיעו אליי מטופלים שהקושי שההורים הציפו התחיל ממשהו 'נחמד ושובבי' לכאורה, אולם אחרי שאלון מעמיק, וכמובן אבחון, התגלו קשיים נוספים וחשוב להתייחס לזה לעומק.

"הילד שלי כל הזמן עומד על הראש"…. "הוא צופה בטלוויזיה כשהוא הפוך"….  "היא כל הזמן עושה גלגלונים בבית"…. "כבר אין קפיצים על הספה מרוב שהם קופצים על הספה"…. "היא כל הזמן נתלית הפוך בגינת השעשועים"… "הוא נמצא בתנועה תמידית"… "בלונה פארק הוא יכולה להיות שעות על מתקן "רכבת ההרים" ושל הקרוסלה שמסתובבת מהר והיא כלל לא חשה סחרחורת…"

נחמד, שובבי, מקסים, ילד נהנה מהילדות שלו.

האמנם ? בואו נבדוק ונרחיב קצת יותר לעומק במה מדובר.

המערכת הוסטיבולרית מהי ?

כשמדברים על חושים, רובנו מכירים את החמישה הידועים יותר (ראייה, ריח, טעם, שמיעה ומימוש) ופחות את החוש הוסטיבולרי. החוש הוסטיבולרי מתפתח בתקופת העוברות, עוד לפני מערכת השמיעה.

המערכת הוסטיבולרית ממוקמת באוזן הפנימית, מאחורי האוזניים, בסמיכות למערכת השמע, והיא מוגנת ומוקפת בעצמות הגולגולת.

חוש זה פחות מוכר אולם יש לו חשיבות אדירה מאחר והוא מעורב בהרבה מהפעילויות שלנו, הרגילות והיומיומיות, ולו השפעה על תחומי תפקוד רבים שלנו:

  • סיוע לקיום שיווי משקל.
  • המערכת הוסטיבולרית מספקת לנו מידע על מיקומנו במרחב; הלמעלה והלמטה, איפה הראש והגוף שלנו ביחס לקרקע ואחראית על טונוס השרירים.
  • המערכת הוסטיבולרית גם מספקת לגוף מידע באיזה כיוון אנו הולכים, באיזה מהירות, האם אנחנו נעים או נשארים במקום וכדומה.

עכשיו בואו נחוש בעצמנו את המערכת הוסטיבולרית

עמדו על שתי רגלים בזקיפות ועיצמו עיניים. הזיזו את הראש בכוח לצד שמאל. האם הצלחתם עדיין לעמוד בצורה זקופה כפי שהייתם בהתחלה? כן? מצוין. סימן שהמערכת הוסטיבולרית שלכם עובדת בצורה יעילה.

דוגמא נוספת לתפקוד יעיל של המערכת הוסטיבולרית; ביצעו שניים שלושה סיבובים, סביב ציר, ועימדו, הרגשתם סחרחורת? זה מה שאמורים להרגיש במצב של מערכת מאוזנת.

מתי זה לא יעיל? כשכל תנועה קלה או חדה של הראש גורמת לסחרחורת (רגישות יתר) או לחילופין ביצוע הרבה סיבובים סביב ציר ולא לחוש כלל סחרחורת ועוד רצון להמשיך ולהמשיך להסתובב (רגישות חסר).

ילד עם קושי בעיבוד ויסות חושי בהקשר לחוש הוסטיבולרי, כאלו שתהיה לו רגישות חסר וסטיבולרית, יהיה צמא אחרי פעילויות כאלו לעוד, יש לו סיבולת גבוהה לתנועה, הוא יהנה מפעילויות נמרצות של קפיצה ממקומות גבוהים, ריצה מהירה, יאהב תנועות סיבוביות כגון בקרוסלה או בנדנדה,יחפש פעילויות שיתנגדו לכוח המשיכה ואף יאמץ תנוחות כמו לעמוד על הראש, להניח ראש על הרצפה ולהסתובב עליו, לצפות בטלויזיה כשהם עומד על הראש. טווח הקשב של ילד בעל רגישות חסר עשוי להיות קצר ומלווה בקושי לשבת בשקט על כיסא.

למערכת הוסטיבולרית יש השפעה ישירה על תיפקודים חשובים רבים כגון; קריאה, העתקה מהלוח, קואורדינציה, טונוס שרירים, שמיעה, שיווי משקל ותנועה.

אז מה עושים? מונעים מהילדים את 'ההשתובבות' הזאת ולוקחים להם את שמחת החיים?

לא! ממש לא. אנחנו כן נציע להם פעילויות שמערבות את המערכת הוסטיבולרית וזאת בשביל לספק להם את הרעב התמידי בחיפוש אחר פעילויות אלו.

פעילות לדוגמא; קפיצה מבוקרת על טרמפולינה, עם הנחיות באמצע "לקפוץ על רגל ימין… שמאל… רגלים צמודות… לקפוץ עד 10 ולעצור" שילוב וחיזוק הקשב תוך כדי תנועה. ישנם תרגילים מעניינים כייפים ויעילים נוספים.

רוצים תרגילים נוספים? צרו עימי קשר.

מתי מומלץ לבצע אבחון או טיפול?

אבחון מומלץ לעשות אם אתם כהורים צופים בפעילות כזו הנראית לכם מוגזמת או חוזרת זמן רב. בנוגע לטיפול אני ממליצה לפנות לייעוץ לפני או לעשות בכל שלב בו אתם חשים שפעילות יתר זו פוגעת ומעכבת את ילדכם במגוון תחומים בבית, בגן, בבי"ס, עם חברים – מומלץ לפנות לאבחון וטיפול מתאים.

שתי דוגמאות לתרגילים שניתן לעשות על טרמפולינה בבית בבקרת ההורה תוך שילוב תרגילי קשב. תודה רבה לשני הדוגמנים שלנו 🙂

המערכת הוסטיבולרית - תרגיל
המערכת הוסטיבולרית - תרגיל
וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר