זחילה הינה שלב מורכב וחשוב ביותר בהתפתחות התינוק ויש לה השפעות ניכרות בתחום הויסות חושי.

ניצני תחילת הזחילה נראים בסביבות גיל 6-9 חודשים וזה הדרך הראשונית של התינוק לעצמאות, להתנייד ממקום למקום, וברגע שהתינוק מתחיל לזחול ההשגחה עליו, כשהוא על מזרן הפעילות, נהיית מוגברת.

לאופן התפתחות זחילת על הגחון יש השפעה ישירה בשלב מאוחר יותר על התפתחות המוטוריקה העדינה, על התפיסה המרחבית, הקואורדינציה, מערכת שיווי משקל, ובשלבים מאוחרים יותר אף על כתיבה וקריאה, יכולות זיכרון ושליפה ועוד.

למה בעצם ?

כשאנו היינו ילדים פשוט זחלנו, למה אנחנו מתעסקים בזה היום? מה השתנה? דבר לא השתנה באופן התפתחותו אלא המודעות שלנו לנושא התפתחה לנושא עקב מחקר ומעקב אחר התפתחות התינוק והידע שנרכש עם השנים. השאלה היום עוסקת יותר באיך לעזור לתינוק לממש את הפוטנציאל שלו במהלך התפתחותו. ישנם היום המון כלים העוסקים בהתפתחות התינוק וכמובן שכהורים השאלה שתעסיק אותנו בעתיד תהיה; "האם יכולנו למנוע מילדינו הפרעת קשב, קושי מסיים או לקות?" והתשובה היא כן. המודעות, ההבנה והידע יאפשרו לנו היום לצפות בתינוק ואף לשים לב, תוך כדי משחק וההנאה מקרבת ביננו לבין התינוק, על אופן התפתחותו ולקדם אותו יותר למימוש הפוטניאל הגלום בו.

תראו כמה דברים חשובים קורים כשהתינוק זוחל…

  • חשיפה למרקמים – כתוצאה ממגע גופו של התינוק עם משטחים שונים הוא נחשף למרקמים שונים; רצפה, שטיח, חול, דשא וכו.
  • חיזוק חגורת כתפיים – זחילה מחזקת את שרירי חגורת הכתפיים.

הרבה קשיים מוטוריים בקרב ילדים (כגון קשיים בתוצרים גרפומוטוריים; כתיבה, ציור, העתקה, אחיזת עיפרון, מוטוריקה עדינה וכו') נגרמים בשל חגורת כתפיים חלשה. ילד עם חגורת כתפיים חלשה יישב באופן רפוי מול שולחן ויתעייף לשבת במשך זמן ממושך.

  • חציית קו אמצע – לכל אורך גופנו , עובר קו אמצע דימיוני המחלק את גופנו לצד ימין ולצד שמאל. זהו קו האמצע.

חציית קו האמצע הינה היכולת לבצע פעולות החוצות את קו האמצע. בקרב תינוקות יכולת זו באה לידי ביטוי בהתהפכות, בזחילה, בהתיישבות ובהליכה. זו אחת מהמיומנויות הבסיסיות ההכרחיות להתפתחות מוטורית תקינה של התינוק, ויש להן  השפעה גבוהה על יכולת הלמידה בהמשך.

  • מערכת ההצלבה – מערכת ההצלבה מעידה על יכולת תיאום בין האונה הימינית לאונה השמאלית, יכולת הצלבה תקינה מאפשרת לתאם בין שתי אונות המוח. הצלבה היא היכולת לבצע פעולות משולבות ומתואמות של שני צידי הגוף.

בזחילה נכונה תינוק צריך להפעיל יד ורגל נגדית, תנועה אשר מתרגלת את מערכת ההצלבה. בעיה במערכת זו עלולה ליצור קשיי קשב וריכוז , קושי בזיכרון ובשליפה, מסורבלות מוטורית. 

  • מערכת שיווי משקל ( וסטיבולרית ) – בזחילה התינוק מתנועע במרחב, הוא מעביר משקל מצד לצד, זוחל מעל מכשולים (כריות, חבילות טיטולים וכו'), מתחת למכשולים (כסא, שולחן..) עובר מצידי מכשולים (חפצים וצעצועים שונים) ובכל המעברים הללו טמונה עבודה של מערכת שיווי המשקל, אשר משתכללת ומתשפרת תוך כדי תנועת התינוק במרחב.

לאור כל זה, הזחילה הינה אבן דרך ראשונית בהתפתחותו המוטורית של התינוק שקשורה בהמשך על תהליך הלמידה.

וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר