הורים רבים רוכשים את ההליכון כאביזר המעודד הליכה וגם כפיתרון להפעלתו של תינוק נמרץ.

האם הליכון הוא אביזר התפתחותי מומלץ ? האם הוא באמת מקדם או עושה נזק?

שלבי התפתחותו של התינוק נבנים שלב אחר שלב.

כשתינוק מתחיל לזחול מעורבים בתהליך שלבים כגון חיזוק שרירים הדרגתי וכן פיתוח יכולות כמו מערכת וסטיבולרית תקינה, שיווי משקל והתמצאות במרחב, פיתוח מערכת ההצלבה וקורדינציה ועוד.

לפני שתינוק הולך הוא נעמד. רצוי שיהיה בשלב זה מספיק זמן על מנת שגופו ילמד באופן תחושתי ופיזי את הפעולה הזאת, יידע אילו שרירים עליו לגייס לצורך עמידה יציבה, מה עושים עם הידיים במקרי נפילה  ועוד.

מעבר לשלב ההליכה צריך להיות מתוך תחושת בשלות פיזית ובשלות ריגשית, הביטחון שלו, כשהוא מרגיש שהוא יכול לאזן את עצמו, אחרי שהתנסה והתבסס בתנועות בסיסיות של הזדקפות, כפיפה, כפיפה צידית ורוטציה. רק אז הוא יכול לעבור לשלב המרגש בחייו בו הוא מנתק לראשונה רגל אחת מהרצפה ועושה את הצעד הראשון שלו.

לכן, חשוב להבין שלכל תהליך יש את השלבים שלו ותינוק שטרם נעמד בכוחות עצמו מומלץ שלא תעודדו אותו לעמידה באופן מלאכותי כלומר לא להעמיד אותו על הרצפה.

וכך גם לגבי תינוק שטרם הולך אינו בשל עדיין להליכה, באספקטים רבים, לכן מומלץ שלא להוליך אותו וכן לא לשים אותו על הליכון.

למה לא הליכון ?

  • הליכון לא מלמד את התינוק להשתמש בשרירי גופו בצורה נכונה, הוא לא באמת נעמד בצורה יציבה בכוחות עצמו.
  • הוא לא נותן גירויי למערכת שיווי המשקל, התינוק ממוקם סטטית וגופו לא מתמודד עם תגובת הגנה מפני נפילות. דבר שהוא בלתי נמנע בשלבי ההליכה הראשוניים.
  • כפות רגליו לא מונחות על הקרקע בצורה כזו שנושאות את משקל גופו (כפי שקורה בעמידה ובהליכה), אינן חשות את סוג המשטח (מישור, שיפוע,, עליה, ירידה) אינפורמציה חשובה מאוד שהגוף צריך לדעת לצורך איזון.

כיצד ניתן לעזור לו ?

ראשית, חשוב להבין שלכל תינוק את זה את ההתקדמות שלו. שנית, חשוב להבין שיש הבדל בין לעזור לבין לעודד ולכן עידוד לפעולה תמיד מומלץ כי אתם, ההורים, תקבלו משוב שלילי או תגובה שתבהיר לכם את המוכנות. חשוב לפתח בו תחושת עצמאיות והישגיות, לכן אל תמהרו לעזור היכן שהוא לא זקוק לעזרה.

ניתן לגרות את מערכת שיווי המשקל אצל תינוק , כשהתינוק נעמד ונאחז בכיסא, הזיזו לאט ומעט את הכסא קדימה, אחורה ולצדדים ואל דאגה, הוא ישב כאשר יתעייף או ירגיש שאינו מוכן לעומס על גופו עקב זמן העמידה. תנועה זו מלמדת את התינוק שהוא צריך להתאזן בכל שינוי מנח חדש.

לעיתים, אנו כהורים מנסים להאיץ את התפתחותו של התינוק וחוסכים ממנו התנסויות והתפתחות הדרגתית תקינה מכל מיני סיבות אך אין קיצורי דרך, דילוג על שלבים התפתחותיים עלולים לגרום לפער התפתחותי והתינוק עשוי לפתח דרכים לא נכונות התפתחותית בכדי לפצות על הפער הזה.

התפתחות הדרגתית לפי יכולתו של התינוק היא לרב נכונה, להוציא מקרים של עיכוב שגם בהם ישנם כיום דרכים מתקדמות ומפותחות יותר לעידוד התפתחות  ותחושת ההישג וההצלחה שניבנית אצל תינוק שבונה ומעצבת את עצמאותו, סקרנותו ורצונו להתנסות עוד.

וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר