1. מקורן של הפרעות קשב וריכוז יכולות להתבסס על מישורים שונים ולא כולן נוירולוגיות.

לא מעט פניות לאבחונים, של הפרעות קשב וריכוז, מקורן בלקויות למידה הנובעות מתסכול או תחושת כישלון של הילד. תחושות אלו גדלות אצל ילדים בעיקבות קושי בעיבוד ויסות חושי הגורם לילד להיות מוסח מהגירויים הסובבים אותו ומקשים עליו לתפקד ולהתרכז בשיעור. סף הגירוי יכול להיות גבוה או נמוך מידי ולאלו השפעות שונות מאוד עם תוצאה זהה בכיתה.

2. הפרעות קשב וריכוז שמקורן על בסיס קושי בעיבוד ויסות חושי ניתנות לאיתור מוקדם עוד מגיל ינקות.

מערכת החושים שלנו, שכוללת גם את המערכת הוסטיבולרית (שיווי משקל), מגיעה לבשלות בשלבים הרבה יותר מוקדמים מגיל העליה לבית הספר. מערכת החושים נבנת ברבדים וניתן לבחון אותה בכל שלב ולעודד את התפתחותה כבר בגילאים מוקדמים יותר.

סימטריה - כישורי למידה

3. הפרעות קשב וריכוז, שמקורן בקושי בעיבוד ויסות חושי, ניתנות למניעה באמצעות משחקים פשוטים ומהנים בין ההורה לילד.

משחקים פשוטים ומהנים בין ההורה לילד מעודדים התפתחות תקינה לקידום תפקודים וכך גם פועלים למניעת הקשיים בעתיד בכל הפרעת קשב בתחום העיבוד ויסות חושי. האם זה לא משתלם על גילוי מאוחר, תסכול ופיזור כספים וזמן?!

4. בבניית תוכנית תרגול יומית של 10 דק בכל יום ניתן לטפל כמעט בכל הפרעת קשב שמקורה מקושי בעיבוד ויסות חושי או סיגול תפקוד לקוי.

כמו שריר כך גם המוח ומערכת החושים, תרגול מתאים יכול להביא לכדי שינוי, כך שאם קיים קושי באמצעות  עבודה עיקבית ומותאמת נביא לשיפור המצב ושינוי הדפוס הקיים. חשוב להבין שככל שגילו של הילד עולה כך גם מוטמע הקושי, התפקוד או ההרגל , ולכן יהיה צורך בעבודה ארוכה יותר ואינטינסיבית יותר בכדי לשנות ולתקן אותה.

5. מרבית הילדים הסובלים היום מהפרעות קשב וריכוז מקורן בקושי בעיבוד ויסות חושי.

ויסות חושי הוא תחום ממוקד ומתפתח מאוד בישראל ובעולם, ההבנה והיכולת שלנו למקד את הקושי של הילד ולמצוא את מקור הקושי, מאפשר לדעת כיצד לגשת לטיפול נכון. ולכן גם אם ילד או אפילו המורה מתלונן על משהו מסויים, אנו יכולים לאבחן באמצעות אבחון מסודר ומקיף את מקור הקושי האמיתי ולגשת משם לטיפול. לדוגמא: ילד שלא מעתיק מהלוח יכול להיות בעל קשיים שונים כגון; רגישות יתר חזותית גבוהה, קושי גרפומוטורי, קושי במעקבי עיניים או רגישות יתר במערכת שיווי משקל שיוצרת לו סחרחורת במעבר מהלוח לדף… אבחון מסודר יכול לתת לנו תוצאות ברורות וכך להתאים את הטיפול במדוייק ולהפנות למטפל מתאים במקרה שונה.

6. לא כל ילד שלא יושב בכיתה הוא בעל הפרעת קשב וריכוז. הפרעה לעיתים יכולה להתבסס בגלל אי עניין בחומר.

ההבנה שיש קשת רחבה של סיבות לאי ריכוז בכיתה היא המפתח להבין שלא כל ילד מפריע יש לו הפרעת קשב, לעיתים מדובר בהפרעת התנהגות, תסכול, שעמות ועוד… רק עם הבנה זו ניתן לגשת לטיפול המתאים ולוותר על מתן תרופות או טיפול סתם שעלול להוביל את הילד לתסכול גדול יותר.

7. הפרעת קשב וריכוז יכולה גם להתבסס על קושי בעיבוד ויסות חושי בחוש הריח.

ילד שאינו מרוכז יכול להיות מוסח גם מרגישות יתר לאחד החושים כך שפילו ריח ילד מזיע יכול להיות בשבילו חזק וחריף מאוד ביחס לילד אחר שלא יופרע מזה. לכל ילד יש סף גירוי שונה והתחושה היא סובייטיבית לכל ילד.

8. קיים קושי תפקודי בו תלמיד/ה מתקשה בלחצות את קו האמצע של הגוף (חציית קו אמצע).

נשמע מוזר? לא, זו לא בדיחה. קיימת מיומנות של חציית קו האמצע ויש ילדים שקיים להם קושי בתפקוד והם מתקשים לכתוב בגלל זה. ילדים אלו יסגלו לעצמם דרך יצירתית לכתוב על מחברת כמו למקם אותה אנכית לשולחן ולכתוב לכיוון הגוף. ישנם תרגילים המאפשרים חיזוק המיומנות בכדי למנוע מילדים אלו שלא מצליחים למצוא דרך לעקוף את הקושי מלהיכנס למעגל התסכול ולפתח תחושת כישלון בעתיד.

9. דילוג על שלבי התפתחות תינוק/פעוט או סיגול תנועה שאינה נכונה יכול להביא לילד מתוסכל בכיתה שיתוייג כילד עם הפרעת קשב וריכוז.

כאשר קיים דילוג על שלב התפתחותי או למידה או סיגול של תנועה שגויה יהיה קושי לבצע את העבודה והדבר יהווה מטרד לילד ואף לקות למידה. לקויות למידה יכולות ליצור קושי בלימודים, ובמקרים מסויימים הילד מתוך תסכול ותחושת כישלון יהווה הפרעה בכיתה, דבר שלעיתים גורם לתיוגו במערכת החינוך כבעל הפרעת קשב וריכוז.

10. חשיפה למשחקים בחול, מים, קצף ומרקמים נוספים בגיל צעיר יכולה לעזור בהתפתחות קוגנטיבית טובה ואף להוות חלק ממניעה של הווצרות הפרעת קשב וריכוז.

כן, מחקרים וניסיון של שנים מראים שחשיפה למרקמים מסייעת ומקדמת התפתחות קוגנטיבית, מעודדת קישורים חברתיים ועוד. מומלץ לעשות זאת עוד בגיל צעיר גם אם הפעוט שלכם מעוניין מאוד למרוח עצמו בדייסה או קוטג' כדי לחוות את האוכל… כן זה מלכלך מאוד אבל מפתח באותה מידה 🙂

11. נטילת ריטלין לאורך זמן נמצאה במקרים מסויימים כמאבדת אפקט ואף מובילה לדיכאונות.

ישנם סיפורים ומאמרים בתקופה האחרונה שמציגים בצורה ברורה שיש קשר ישיר בין נטילה ממושכת של ריטלין בקרב ילדים והתפתחות דיכאונות בקרב אותם ילדים.

12. עיסוי תינוקות ועבודה במגע ומרקמים בקרב תינוקות הינה דרך טובה לקדם ולעודד פיתוח קוגנטיבי.

בדומה לתחום המרקמים העבודה עם תינוקות בשלבים מוקדמים מפתחים גם בגיל זה קוגנטיבית ומעודדים התפתחות בתחומים שונים ולכן הם מעוד מומלצים. ניתן לשלב ספוגים ומרקמים עוד בגיל 3 חודשים.

 

 

באמצעות אבחון ויסות חושי גם בפעוטות וכם בקרב ילדים ניתן לשקף להורה תמונת מצב על התחומים בהם יש לחזק את הילד או לעבוד איתו בכדי למנוע קשיים קיימים ואף לטפל בקשיים שמקורם בקושי בעיבוד ויסות חושי או על בסיס תפקודי. טופס צור קשר.

וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר