הורים לילדים בעלי הפרעת קשב מדווחים פעמים רבות בעת האבחון כי "היו רמזים" בילדות המוקדמת שיכלו להצביע על ההפרעות. היום ידוע כי ככל שהילד מקבל עזרה ותמיכה בגיל צעיר יותר, כך מוקל לו ולהורים ואפשר לתת לו את הכלים המתאימים.

לאחר אבחון מעמיק אפשר לבנות לילד תכנית טיפול תוך שילוב תנועות אותן יש לבצע מדי יום. התרגול מפחית בצורה משמעותית את תופעות ההפרעה ועוזר לילד ולהוריו ליהנות מחיי היום יום ולהשתלב בצורה טבעית בגן, בבית הספר, בחוגים ומפגשים עם ילדים אחרים.
הדרך לסייע לילד עוד לפני הגעה לכיתה א מתחילה בהיכרות עם הסימנים שיכולים להצביע על הפרעת קשב. סימנים אשר אם הם מופיעים מומלץ לפנות להתייעצות.

סימן ראשון – עיכוב התפתחותי
התפתחות מוטורית היא אבני דרך אשר עובר התינוק בדרך לעמידה והליכה. הפעולות השונות אותן מבצע התינוק קשורות ליצירת קשרים הנוצרים בשלב זה במוח והן מפתחות את שני חלקי המוח ומשפיעות על הפעולות המוטוריות אשר יתבצעו בעתיד, בשלב הילדות והבגרות.
עיכוב התפתחותי בא לידי ביטוי בעיכוב שלב זה או אחר או דילוג על שלב. למשל, ישיבה בגיל מאוחר תהיה עיכוב ומעבר בין התהפכות לישיבה תהיה דילוג על שלב הזחילה. במעקב בטיפת חלב אפשר לבדוק אם ישנו עיכוב התפתחותי ואם הוא קיים להיות עם אצבע על הדופק ולקבל בעתיד החלטה אם לבצע לילד אבחון.

סימן שני – קושי מוטורי
ישנם ילדים אשר מתקשים לבצע פעולות מוטוריות שונות. הקושי יכול לבוא לידי ביטוי בחוסר יציבה, נטייה ליפול, קושי לשאת דברים והליכה אשר נראית מסורבלת ולא רציפה. ילדים אלו יכולים לעבור את כל אבני הדרך של ההתפתחות ואפילו בזמן, אך כאשר הם צריכים להתארגן במרחב, לשאת משקל, להפעיל את חגורת הכתפיים ועוד, הם מתקשים.
תשאול של הורים בעת אבחון הפרעת קשב מעלה פעמים רבות כי לילד היה קושי מוטורי בביצוע פעולות מסוג עלייה במדרגות, טיפוס על סולם, גזירה, פתיחת אריזות, אחיזה בכלי כתיבה ועוד.

סימן שלישי – עיכוב בגמילה
חלק בלתי נפרד מהליך ההתפתחות בגיל הרך הוא הגמילה; ממוצץ, בקבוק, הנקה, חיתול ועוד. פעמים רבות עולה כי אצל ילדים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז, שלב הגמילה היה ארוך, קשה או התחיל בגיל מאוחר.
אחת הסיבות לקושי בגמילה תהיה קושי ויסות חושי וכפי שמופיע בסימן הבא, ישנו קשר בין ויסות חושי לבין קשב וריכוז.

סימן רביעי – קשיי ויסות חושי
כ 8-12% מהאוכלוסייה סובלים מקשיי ויסות חושי ופעמים רבות הם משולבים בהפרעות קשב. קשיי ויסות חושי או קשיים בעיבוד החושים באים לידי ביטויי בדרכים שונות והן יכולות להופיע בגילאים מוקדמים. הביטוי יכול לבוא בכל אחת ממערכות החושים: שמיעה, ראיה, טעם, ריח ומגע.
הביטוי של קושי בוויסות החושי יכול לבוא לידי ביטוי ברגישות לעור, סלידה ממאכלים, רגישות לרעש, זיהוי ריחות ובהירתעות ממגעים. מי שסובל מקושי זה מרגיש את המידע המועבר אליו בעוצמה שונה מכפי שהוא באמת כאשר בכ-70% מהמקרים העוצמה של הגירויים תורגש כעוצמתית יותר מכפי שהיא במציאות.

סימן חמישי – הירתעות ממגעים
הירתעות ממגעים היא חלק מקשיי ויסות חושי, אך יש לתת לה מקום כיוון שילדים רבים נרתעים ממגע. ההירתעות יכולה לבוא לידי ביטוי בשלל דרכים: ילדים יכולים להתנגד ללבוש אשר מציק להם כיוון שהוא כולל טיקטים, צמר, תפירה באזור בולט ועוד. ילדים יכולים להתקשות לגעת בבד רטוב, חול, דשא ועוד.
בפועל, ההירתעות ממגע יכולה להוביל גם להימנעות מלבוש מסוים, העדפה של משחקים קבועים ובמקומות קבועים ולבררנות אכילה. נמצא כי בקרב ילדים רבים עם הפרעות קשב וריכוז ישנה גם הירתעות ממגע.

סימן שישי – חוסר הקשבה
ילדים רבים בעלי הפרעות קשב וריכוז אינם מגיבים מיד כאשר מדברים אליהם. הדבר מוביל את ההורים לבדוק אם ישנה בעיית שמיעה, אך בדיקה תעלה תוצאות שמיעה מצוינות. הסיבה ל"קושי בשמיעה" יהיה הסחת דעת המאפיינת הפרעות קשב.
במקרה שהילד אינו מגיב לפניה אליו בעת משחק, שיעור ועוד סיטואציות, הורים רבים פונים לרופא לבדיקת שמיעה ובצדק. כאשר מתגלה כי אין בעיות שמיעה, יעלה נושא הקשב.

סימן שביעי – צורך בטקסים קבועים
ילדים רבים בעלי הפרעות בתחום הקשב אוהבים את הדברים המוכרים ולכן מביעים הירתעות בהגעה למקומות חדשים, ממאכלים שונים מהרגיל, מזרים וצריכים טקסים קבועים במהלך היום. ילדים אשר נראים דואגים ומוטרדים בסביבה חדשה וכשהשגרה משתנה מעט הם חוששים ומופר השקט שלהם, יכולים לשאת בקשיים בתחום הקשב.

זיהיתם סממנים של הפרעת קשב – מה עושים עכשיו?
אבחון הפרעת קשב וריכוז בגיל צעיר יכול לתרום להתפתחות הילד, להעניק לו כלים ואף להפחית את ההפרעה בצורה ניכרת. אם זיהיתם אצל ילדכם חלק מהסימנים, אין זה אומר מיד שיש לו הפרעה אך הדבר אומר שמומלץ לגשת לאבחון.
לשמחת הורים רבים, אפשר לבצע אבחון כבר בגיל הרך ויותר מכך, ישנו טיפול טבעי שיכול לסייע לילד ולהוריו. דרך מגע ותרגול במגע אפשר להעניק לילד ביטחון, לשפר את תפקודיו בשלל תחומים ולהפחית את הפרעת הקשב.
אם יש לכם חשד להפרעת קשב ואתם מעוניינים לדעת מה עושים עכשיו? צרו קשר ונבחן יחדיו כיצד אפשר לעזור לו.

וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר