מבוא:
שלושת החודשים הראשונים לחייו של תינוק הם תקופה יוצאת דופן המסומנת בגדילה והתפתחות מהירה. במהלך תקופה זו, תינוקות משיגים סדרה של אבני דרך חיוניות שמציבות את הבסיס להתפתחות הפיזית, הקוגניטיבית והחברתית שלהם. במאמר זה, נחקור את אבני הדרך המרכזיות במוטוריקה, שמיעה, ראייה ותקשורת המתרחשות מלידה ועד גיל שלושה חודשים.

מיומנויות מוטוריות:

1. שליטה בראש (חודש-חודשיים): בלידה, לתינוקות יש שליטה מוגבלת בראש, אך בחודשיים הם מתחילים להרים את ראשם לרגע בשכיבה על הבטן בזמן הבטן.

2. תנועות ידיים (2-3 חודשים): במהלך תקופה זו, תינוקות מתחילים להפגין שליטה רבה יותר על תנועות הידיים שלהם. הם יתחילו להחזיק בחפצים ויכולים להביא את ידיהם אל הפה.

3. רפלקס אחיזה (לידה-חודשיים): תינוקות מפגינים אחיזה רפלקסיבית, שם הם אוחזים בחפצים המונחים בכפות ידיהם. עד חודשיים, הם עשויים להתחיל לתפוס לרגע חפצים בכוונה.

שמיעה:

1. זיהוי שמיעתי (לידה-3 חודשים): תינוקות רגישים לצלילים ויכולים לזהות את קולות המטפלים שלהם זמן קצר לאחר הלידה. הם עלולים להפנות את ראשם לעבר צלילים מוכרים.

2. רפלקס הבהלה – מורו (לידה-חודשיים): רעשים חזקים פתאומיים יכולים לעורר את רפלקס הבהלה, שבו תינוק זורק את הידיים והרגליים החוצה ואז מחזיר אותם פנימה. רפלקס זה מראה שהשמיעה שלו מתפקדת.

ראייה:

1. מבט ממוקד (לידה-חודשיים): בתחילה, תינוקות יכולים להתמקד רק בחפצים שנמצאים במרחק של 20 סמ'. הם מעדיפים דפוסים בעלי ניגודיות גבוהה (שחור לבן אדום) ונמשכים לפני בהורה.

2. מעקבי עיניים (1-3 חודשים): תינוקות מתחילים לעקוב אחר עצמים נעים בעיניים ואף עשויים לעקוב אחר פניו של אדם כשהם נעים על פני שדה הראייה שלהם.

3. חיוכים חברתיים (6 שבועות-3 חודשים): בסביבות שישה שבועות, תינוקות מתחילים לחייך בתגובה לחיוך ההורה, מה שמעיד על יכולתם לתפוס ולהתחבר לגירויים חזותיים.

תִקשׁוֹרֶת:

1. משחקי קול (חודשיים-חודשיים): תינוקות מתחילים להשמיע קולות, מתנסים במיתרי הקול שלהם ויוצרים צלילים שונים.

2. אינטראקציה חברתית (2-3 חודשים): תינוקות נעשים מעורבים יותר מבחינה חברתית, יוצרים קשר עין ומגיבים לחיוכים ואינטראקציות עם קולות.

3. בכי (לידה-3 חודשים): תינוקות מתקשרים לצרכים שלהם באמצעות סוגים שונים של בכי, כמו רעב, אי נוחות או עייפות. הורים לאט לומדים להכיר ולהבדיל בין סוגי הבכי של תינוקם.

לסיכום:
שלושת החודשים הראשונים לחייו של תינוק הם מערבולת של גדילה והתפתחות. מהשגת שליטה על תנועות הראש שלהם ועד לזיהוי קולות ופנים מוכרים, תינוקות משיגים אבני דרך משמעותיות במוטוריקה, שמיעה, ראייה ותקשורת. אבני דרך אלו מספקות תובנה לגבי ההתקדמות המדהימה שתינוקות עושים כשהם מתחילים לחקור ולקיים אינטראקציה עם העולם הסובב אותם. כהורים ומטפלים, הבנת שלבי התפתחות אלו יכולה לסייע ביצירת סביבה מטפחת התומכת בגדילתם.

וואטסאפ

לשיחת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר למספר 054-8119359

או ליצור קשר באמצעות הטופס למענה תוך 3 ימים:
מודה לך על פנייתך, אעשה את המיטב ליצור קשר בשלושה ימי עבודה הקרובים. ניתן במקרים דחופים ליצור קשר טלפוני 054-8119359.
אירעה שגיאה בניסיון לשלוח את ההודעה שלך. בבקשה נסי שוב מאוחר יותר.
וואטסאפ

מאמרים מהאתר