אחרי שדיברנו על הפרעות קשב וויסות חושי והמשמעות שלה בעולם הילדים, כעת עולה השאלה הגדולה: האם ניתן למנוע הפרעות קשב וריכוז?
מניעה עוסקת בתחום בו ההורים נחשפים ומודעים לאבני בניין ראשוניות בהתפתחות ילדו, לאילו גירויים ילדו זקוק, למידע ולהבנה שהעולם היום מוצף גירויים וחשוב לדעת מה מומלץ בכל שלב ובאיזו מידה.
הורה מודע יוכל לדעת האם ילדו מתקשה ומתמודד עם קשיים באופן יומיומי כמו; תינוק המתקשה בהרמת הראש, עיכוב בזחילה, נרתע ממגע במרקמים, מתנגש ונתקע בחפצים, מתקשה בגזירה, בציור באחיזת עיפרון ועוד.
במידה והתגלה קושי מסוים, ישנם כלים העוזרים, מקדמים ומונעים מהקושי להפוך לבעיה בשלב מאוחר יותר .
חשיפה בסיסית למידע תעשיר את ההורה ותאפשר לו להיות ערני ומודע לשלבי ההתפתחות התקינים וכיצד להתבונן על ילדו ללא ניסוי וטעייה וללא התבססות על דרכי דורות קודמים, שלעיתים אף עלולות לפגוע ולעכב את התפתחות הילד, כמו למשל השימוש בהליכונים שהיה נפוץ כל כך בעבר.
להלן מס' דוגמאות בתחומים שונים היכולות להעיד על קושי בוויסות חושי בקרב ילדים;
- חרד למגע קל ובלתי צפוי מהסביבה, אוהב להיות בשליטה כל הזמן.
- כתינוק בכה הרבה בהחלפות חיתול, בגדים, באמבטיה, בעיסוי וכו'.
- לא אוהב ו"מוחק" נשיקות.
- מתקשה מאוד בבגדים עם טקסטורות שונות; תוויות בבגדים, צמר, ריצ'רצ', בגדים הדוקים, תפרים בגרביים.
- נמנע ממגע במרקמים; גואש, דבק, צבעי ידיים, קצף, חול, דשא..
- אכלן בררן, אוכל טעמים וטקסטורות מסוימות..
- אוהב לאכול בצורה "מלוכלכת"..
- במגרש משחקים נמנע מלעלות למתקנים שונים; מגלשה, נדנדה, קרוסלה.
- מפחד בטיפוסים לגובה ומאבד שיווי משקל בקלות ,מעדיף משחק סטטי.
לחילופין;
- כל הזמן רץ, קופץ, מדלג, לא יכול לשבת בשקט. קופץ כל הזמן על רהיטים, טרמפולינות, צופה טלויזיה כשהוא מהופך (קראו על חסר וסטיבולרי).
- אוהב משחקים ופעילויות של התנגשויות, מעיכה והתרסקויות.
- שורך את שרוכי נעליו באופן הדוק מאוד.
- עושה פעילויות שונות המערבות יותר מידיי כוח; טורק דלתות, סוגר מגירות, דוחף, מושך, גורר מטיח חפצים בעוצמה.
- שובר צעצועים באופן תכוף.
- מוסח בקלות ע"י קולות שונים; מאווררים, תקתוק שעון, זמזום אורות.
- נלחץ ומפחד מרעשים פתאומיים ובלתי צפויים; מכסחת דשא, דפיקה בדלת, מקדחה, רעש שואב אבק, ולעיתים גם אוטם את אוזניו בחוזקה.
- לא אוהב ללכת למקומות הומים; קניון, הצגות, מסיבות יומולדת.
לחילופין;
- מקשיב למוסיקה בווליום גבוה.
- מדבר חזק.
- מתקשה להבין ולזכור משימות, ישאל "מה?" באופן תכוף.
סימנים ודוגמאות נוספות:
- מתעייף בקלות משיעורי בית.
- עבודה כתובה תהיה מלוכלכת ולעיתים יקרע את הדף בזמן מחיקה.
- מתקשה למצוא הבדלים בתמונות, מילים, סמלים או חפצים.
- מתקשה במיומנויות של מוטוריקה עדינה; גזירה, כתיבה, הדבקה, השחלה, אכילה עם סכו"ם..
- מתקשה במיומנויות מוטוריקה גסה; ריצה, קפיצה, תפיסת כדור, זינוק. ייראה מסורבל למדיי.
- מתקשה בהעתקת צורות.
- מתקשה להסתדר עם ילדים בני גילו, ומעדיף לשחק לבד.
- מתקשה לקבל שינויים בשגרה, נעשה מתוסכל בקלות, בעל מזג הפכפך ומשתנה במהירות, נוטה להתפרצויות והתקפי זעם.
אם אתם ההורים, זיהיתם כמה נקודות מהדוגמאות לעיל, שילדכם אכן מתקשה בהן, זה הזמן ליצור קשר ולטפל על מנת שהקושי לא ייהפוך לבעיה כמו הפרעת קשב וריכוז.
בסדנאות והרצאות אני מרחיבה את כל הנוגע לתחום המניעה במטרה להעלות מודעות ולחסוך מהורים רבים את הקושי שמגיע מאוחר יותר עם השנים ויחד עם זה גם איך להרוויח קירבה משפחתית תוך כדי עבודה והתפתחות. בסדנאות ליווי התפתחותי ועיסוי תינוקות שאני עורכת לאמהות עם תינוקות אני מסבירה ומנחה את האמהות כיצד לחשוף ולכוון את התינוק בתוך הכיף, ההנאה והמשחקים.
לסיכום, כן, ניתן למנוע ולטפל בלקויות למידה ובהפרעות קשב וריכוז שמקורן בתחום העיבוד ויסות חושי (שאינן על בסיס נוירולוגי).
מודעות, משחקים ותירגולים שונים יכולים להביא להתפתחות תקינה ומהנה, הישגיות בריאה בקרב ילדים, ואפילו נוכל לחסוך מהילדים המתקשים תסכול רב המגיע עם הקושי בהתמודדות בעולם שלא כולם מצליחים להבין אותו.